KAITSE OMA MAKSA, SEST MAKS KAITSEB SIND
logo
MAKSIMAALNE TOIME
Kaitseb, taastab ja tugevdab maksarakke
logo
HEA SEEDIMISELE
Soodustab seedimist ja aktiveerib puhatumisprotsesse
logo
LIHTNE KASUTADA
Vaid 1 tablett päevas
TERVE MAKS
TERVE MAKS
*
Maks on kõige filter - see täidab kehas üle 500 funktsiooni ja vastutab kehas kõigi mürgiste ühendite kahjutuks tegemise eest.
*
Lisaks reguleerib maks rasvade ja süsivesikute ainevahetust ja toodab sappi, mis on efektiivses seedeprotsessis väga oluline.
et
Maks osaleb vereloomes, toodab immuunsüsteemi tõhusaks toimimiseks vajalikke valke ning ladustab mitmeid vitamiine ja mineraale.
MAKSA TERVIST KAHJUSTAVAD FAKTORID

Kui maks on pika aja jooksul ülekoormatud, hakkavad maksarakkudesse kogunema rasvamoodustised, mis häirivad kogu maksa tõhusat toimimist.

MAIUSTUSED
KARASTUSJOOGID
RAVIMID
ALKOHOL
RASVANE TOIT
RASVMAKSAST EESTIS
Rasvmaks ei ole tänapäeval ammu enam alkohoolikute haigus. See on haigus, mille käigus reeglina kaloraažilise ülekoormuse tõttu tekivad maksarakkudesse rasvakogumikud.

Rasvmaks on kõige levinum maksahaigus, mis esineb kuni 90% ülekaalulistel.

51% eestlastest on ülekaalulised või rasvunud, eestlaste turjal on kokku 6 miljonit ülekilo!
KUIDAS KULGEB MAKSAHAIGUS?
TERVE MAKS
Maks
Maks
Pöörduv
RASVMAKS
Maks
Maks
Pöörduv
PÕLETIKULINE RASVMAKS
Maks
Maks
Pöördumatu
TSIRROOS
Maks
Kui maks on pika aja jooksul ülekoormatud, hakkavad maksarakkudesse kogunema rasvamoodustised, mis häirivad kogu maksa efektiivset funktsioneerimist.
Põletikuline rasvmaks on rasvmaksast edasi arenenud maksahaigus, kus maksarakkudesse tekib kroonilise ülekoormuse tõttu põletik ja maksarakkude seinad hakkavad lekkima.
Kui põletik jääb pika aja jooksul efektiivse ravita, siis hakkavad maksarakud armkoestuma, mis võib viia tsirroosi või maksa vähini.
KUIDAS KULGEB MAKSAHAIGUS?
TERVE MAKS
Pöörduv
Kui maks on pika aja jooksul ülekoormatud, hakkavad maksarakkudesse kogunema rasvamoodustised, mis häirivad kogu maksa efektiivset funktsioneerimist.
RASVMAKS
Pöörduv
Kui maks on pika aja jooksul ülekoormatud, hakkavad maksarakkudesse kogunema rasvamoodustised, mis häirivad kogu maksa efektiivset funktsioneerimist.
PÕLETIKULINE RASVMAKS
Pöördumatu
Kui põletik jääb pika aja jooksul efektiivse ravita, siis hakkavad maksarakud armkoestuma, mis võib viia tsirroosi või maksa vähini.
TSIRROOS
Maksahaigustest põhjustatud surmade osakaal on maailmas kolmandal kohal, peale kardiovaskulaarseid haigusi ja vähki.
Maksahaiguste osas on suure riskiga üle 50. aastased inimesed ja 2. tüüpi diabeetikud.
TOITUMISE JA RAVI SOOVITUSED
Toitumine ja Ravi
KOLIIN
Lahustab ja väljutab efektiivselt organismis veresoontele ja maksa ladestunud rasva. Rasvamaksa paranemiseks on vajalik keha ja sealhulgas ka vere rasva (kolesteooli) sisalduse langetamine. Head koliini allikad toidust on veisemaks, nisuidud, muna, veisefilee, kanarind, lõhe, krevetid ja oad.
Toitumine ja Ravi
SILÜMARIIN
Tugevdab maksarakkude kaitsevõimet ja funktsionaalsust, aktiveerides maksa sisemisi resursse ja ainevahetusprotsessse. Silümariin on tsütoprotektor, mis teeb maksarakud tugevamaks, suurendab nende võimet hakkama saada kahjustavate faktoritega. Silümariini on maarjaohaka taime seemnete peamine toimeaine.
Toitumine ja Ravi
METIONIIN
Asendamatu aminohape, mis suurendab maksarakkude antioksüdantset võimekust. See on vajalik, et tõhusalt neutraliseerida jääkainete töötlemist takistavaid ja maksa võimekust vähendavaid vabu radikaale. Antioksüdantne võimekus on eriti oluline selleks, et vähendada põletikulisi protsesse maksas. Head metioniini allikad on kalkuniliha, veisefilee, tuunikala, tofu, piim, ricotta kohupiim, valged oad ja kinoa.
MÄRGID, MIS VIITAVAD, ET SU MAKS VAJAB TOETUST
Tunned ennast tihti väsinuna
Immuunsus on nõrk ja haigestud sageli
Kasutad regulaarselt hormonaalseid ravimeid, valuvaigisteid või antidepressante
Tarvitad päevas üle 250 ml veini või 1–2 siidrit/õlut
Sul esineb sagedasti seedehäireid ja tunned, et rasvast toitu on raske seedida.
Oled ülekaaluline ning lisakilod on kogunenud peamiselt just kõhu ümber
Sul on kõrge kolesterool, -vererõhk, - kusihape või II tüüpi diabeet
KUI OLED ÜLEKAALUS – PEAKSID MURETSEMA OMA MAKSA PÄRAST!
Maksanäitajad võivad algava rasvmaksa puhul ka täiesti korras olla. See aga ei pruugi tähendada, et maks täiesti korras on.

Kui oled ülekaaluline või rasvunud peaksid kindlasti oma maksal silma peal hoidma, sest maksahaigus võib kujuneda pika aja jooksul ning on lõppfaasis pöördumatu!
Gastroenteroloogid soovitavad, et kui Sinu kehamassiindeks on üle 30, siis tuleks Sul esimese asjana pöörduda perearsti juurde. Kontrollima peaks maksanäitajaid ja esimese uuringuna võiks teha ultrahelidiagnostika.
Kehamassiindeks =
Sinu kaal kilogrammides

Sinu pikkus meetrites 2
KUI SAGELI PEAKSIN OMA MAKSA KONTROLLIMA ARSTI JUURES?
Gastroenteroloogid toovad välja, et ülekaalulised inimesed võiksid käia korra aastas arsti juures kontrollimas oma maksanäitajaid.

Maksa rasvumise puhul iga 2 aasta tagant*

Terve maksa korral iga 3-5 aasta tagant*
*EASL–EASD–EASO Clinical Practice Guidelines for the management of non-alcoholic fatty liver disease.
Esimene elustiili soovitus maksa rasvumise korral näeb ette kehakaalu langetamist!
Kui oled ülekaaluline või rasvunud - aitab juba 7–10% kaalukaotust parandada oluliselt Sinu maksa tervist.
3 KÕIGE TÄHTSAMAT NÕUANNET MAKSA TERVISE HEAKS:
  1. Söö antioksüdantide rikkaid toite, sest neil on põletikku alandav ja puhastumisprotsesse aktiveeriv toime.

  2. Väldi magusat ja rasvast, sest need tekitavad põletikku maksas, mis viib lõpuks maksa rasvumiseni.

  3. Loobu alkoholist, sest alkohol hävitab maksarakke. Ka sage lahja alkoholi tarvitamine kahjustab maksa.
MIDA SÜÜA?
  • Kala ja mereande
  • Kanarinda
  • Puuvilju
  • Köögivilju
  • Kaunvilju
  • Täisteratooteid
  • Pähkleid
  • Oliiviõli
MIDA VÄLTIDA?
  • Linnuliha (part)
  • Rasvast punast liha (sealiha)
  • Täisrasvaseid piimatooteid
  • Palmi- ja kookosõliga ning võiga valmistatud pagaritooted ja praetud toite.
  • Maiustusi
  • Magustatud jooke
  • Alkoholi
Liverta ForteLiverta Forte
KIKKAVÄÄT JA KROOM AITAVAD SUL ÖELDA EI – NÄKSIMISELE JA MAGUSALE!
Kikkaväät (Salacia oblonga) on puine ronitaim, mis looduslikult kasvab Sri Lankal ja Indias. Traditsiooniliselt on seda juba sajandeid kasutatud diabeedi ja ülekaalulisuse puhul. Kikkaväät aitab hoida näljatunde vaka all ja kõhu kauem täis, sest aitab võidelda veresuhkru hüppeliste kõikumistega.
Kroomi efektiivsus avastati juba 1960. aastal, mil leiti, et kroom vähendab tühja kõhu veresuhkrut. Tänapäeval on kroom teadatuntud magusaisu vähendaja, mida kasutatakse kaalu langetamiseks.
PEAMISED ELUSTIILI SOOVITUSED MAKSA RASVUMISE KORRAL
*
Kui Sa oled ülekaaluline või rasvunud, peaks alustama kehakaalu langetamisest. Päevas peaks toidust saadud energia hulka vähendama 500 – 1000 kcal jagu. 1 keskmine eine kiirtoidu restoranis sisaldab 1000 kcal. Sööma peaks madala rasvasisaldusega (veiseliha, kanarind, valge kala) ja kõrge süsivesikute sisaldusega kiudaineterikkaid toite (täisterariis, rukis, oder) või madala süsivesikute sisaldusega (brokoli, kurk, tomat, suvikõrvits) ja kõrge valgu sisaldusega (kohupiim, kodujuust, juust) toite.
*
150-200 min nädalas aktiivset aeroobilist füüsilist tegevust, mis võiks olla jagatud 3-5 korraks. Headeks tegevusteks on kiirkõnd, jalgrattaga sõitmine, aeroobika.
*
Väldi suhkrurikkaid jooke ja sööke. Ettevaatlik peaks olema ka liigsoolaste ja väga vürtsikate toitude tarvitamisega.
*
Vähenda alkoholi tarvitamist ning ära kasuta alkoholi koos ravimitega. Võimalusel väldi või kasuta lühiajaliselt ravimeid, mis koormavad maksa.
Kuidas hoida maksa tervist?
Spetsialistid maksa tervisest